s Mellanöstern: Är det krig Israel är ute efter?

tisdag, juli 04, 2006

Är det krig Israel är ute efter?

När röster höjs om att Israels offensiv i Gaza varit planerad i veckor ställs frågan ifall Israel bara väntat på att få en anledning att utföra föreliggande operation? Naturligtvis är det ansvarsfullt av staten att vara beredd på alla eventualiteter och ha planer i beredskap. Planer som är enkla att initiera vid tillbud som detta. Men för en svensk som inte är van vid att statsmakten tänker ytterligare ett steg framåt och är förberedd är frågan nära till hands om Israels önskan varit krig. Inte blir det bättre heller när Eva Boss i dagens Sydsvenska Dagbladet skriver att
– Israel kommer inte att ge efter för utpressning av den palestinska myndigheten och Hamas regering, som leds av mordiska terroristorganisationer. Vi tänker inte föra några förhandlingar om frisläppande av fångar. Den palestinska myndigheten bär fullt ansvar för Gilad Shalits välbefinnande och för att se till att han återförs välbehållen till Israel, sades i ett uttalande från premiärministerns kansli.
Det är provocerande av Israel att man samtidigt som internerar den palestinska regeringen lägger ansvaret för kidnappningen på den. Israel borde ha två alternativ. Antingen åsidosätter man den palestinska regeringen (eller internerar förstås) och försöker själva att frita pojken. Eller så sätter man krav på regeringen och lägger ansvaret på den. Nu lägger man ansvaret för pojkens hälsa på en inlåst regering. Provocerande.

3 Comments:

Blogger Zev said...

Hej Johan
Jag har hållt ett halvt öga på din blogg, och samtidigt som jag blivit positivt överraskad så har jag fått ett ngt mer negativt intryck...
I synnerhet 1,2,3,4 saker som droppade intrycket rejält nedåt.
Men först det positiva; Oväntade kunskaper avseende exvis Islam som många Svenskar egentligen har dåliga kunskaper om.

Negativt;
*Du tog upp debatten mellan Carin Jämtin & Per Gahrton(Jag lyssnade också på den). De är 2 personer som båda är, inte lite, utan mkt Israelnegativa.
En ICKE-debatt som avgörs med målfoto.
* Du lät bli att nämna raketattackerna, jag såg du gav en anledning till A-K Roth om varför du utelämnade dem.
Vilken gjorde att jag anade att du inte insåg deras betydelse, inte minst juridiskt.
(Känner du till begreppet "Casus Belli" och dess implikationer?)
*Nu, i denna posten tar du upp spekulation om att Israel haft detta för avsikt och bara väntat på tillfälle...
(Tänk dig den här hypotetiska formuleringen; "Eftersom det visat sig att HAMAS-ministrar(Yep MINISTRAR) redan i Mars uppmanat till kidnappningar av Israeler så kanske de bara väntade på rätt tillfälle.")
Men eftersom varken HAMAS TV-uppmaning i Mars eller Qassamraketerna blir rapporterade i media dyker sådana spekulationer upp. Attacken på gränsposteringen & capture av Gilad Shalit var bara droppen som t o m fick en Ehud Olmert-regering att få ändan ur vagnen och göra ngt. Flera operationer som föreslagits att göras har avslagits av Olmert.
* "Israel vill ha krig?"-spåret
Om DU ordnar visitkort med texten "Johan Våglund, VD Ericsson AB" inte har du plötsligt blivit VD för Ericsson för det, eller hur?
HAMAS är terrorister, nu med fina hattar, visitkort s a s. Men ända sedan de bildades har de varit i krig med Israel, de erkände inga avtal.
Men du formulerar dig som om det är Israel som vill ha krig?
Newsflash; Det har aldrig varit ngn fred som nu brutits av Israel.

* Sist men kanske viktigaste kritiken. Som kanske förklarar; Du utgår ifrån Svenskt mediacoverage av Israel, som är och länge varit väldigt Israelfientligt. I din länklista har du BBC som är en av Europas mest anti-Israel stationer. Fattas bara NY Times för att göra listan komplett.

När det gäller Israel i svensk media finns det helt enkelt ingen som helst motvikt (eller väldigt få) till de som exvis Jämtin eller Gahrton.
Från "debatten"; Gahrton nämner "brott mot FN-deklarationer..."
Men en del av dessa gäller ju alla parter i konflikten, dvs även Arabländer. Att G. inkluderar dem i sin kritik kommer inte att hända.
Jamtin(och DU) har nämnt stängslet/muren. Fördömandet av den är klubbat i vad som är en skiljedomstol. Dvs de olika parterna kommer överens om att låta frågan avgöras där.
Efter att Arab League misslyckats i FN lyckas man baxa fram frågan till Haag-domstolen(men utan Israel) Den placerade Israel i ett "begging-the-question"-dilemma.(Typexempel; "Har du slutat slå din fru?")


Jag avser inte pådyvla dig ngn specifik hållning, snarare att avgifta dig från en hållning som annars bara kommer att göra till en "parrot"

Du nämnde "nyliberaler" vid ett tillfälle.
En del av det här har ju inte så mkt med en vänster-högerskala att göra.
Och inte heller bara med Israel/judarna att göra.


Zev

02:59  
Blogger Zev said...

Såg en sak nu efter jag hade postat, en sak jag glömde lägga in;

Angående att IDF redan planerat... Det är inget märkvärdigt att länders Militärstaber sysslar med administration där förhandsplanering av olika potentiella handlingsalternativ är viktigt.

Att det funnits en plan för detta alternativet är inte oväntat. Även om genomsnittlig Israelisk medborgare inte kollar PA TV så har nog IDF känt till HAMAS-ministrars TV-sända incitements i Mars 2006.
("PMW" har videoclips)


Zev

03:28  
Blogger Johan Våglund said...

Tack för de sakliga kommentarerna och jag kan inte annat än att hålla med dig. När jag startade en blogg var jag väldigt medveten om min brist i att kunna tillgodogöra mig källor. Jag behärskar varken hebreiska eller arabiska. Jag är dessutom tacksam att du inte slängde med ordet "antisemit". Det har jag sett som ganska vanligt på andra sidor.

* Gahrton & Jämtin är både israelnegativa som du skriver varför det inte blir någon riktig debatt. De har i grunden samma åsikter även om Jämtin av sin position är hämmad från att uttrycka sin ståndpunkt. Gahrton har jag ingen som helst respekt för, därför blev jag förvånad (och orolig) när jag inte kunde säga emot honom på just den punkten.

* Kan inte annat än att hålla med dig igen om raketattackerna.

* "Men eftersom varken HAMAS TV-uppmaning i Mars eller Qassamraketerna blir rapporterade i media dyker sådana spekulationer upp." Här har du också rätt men ändå ser jag det som märkligt att man samtidigt som man låser in ministrarna förväntar man sig att de ska axla ansvaret för pojken.

* Jag känner väl till att det inte varit någon fred mellan dessa två. Nyliberaler (som jag antar att jag är en del av) påstår ofta att en demokrati anfallit en annan demokrati. Här menar jag att det är ett tveksamt fall. Fast regelrätt krig eller fred förutsätter att Palestina är en stat, vilket det inte är.

* Som nystartad blogg tar jag tacksamt emot länkar till den typ av källor som du läser. JP ska också läggas till på länklistan, har bara inte hunnit. Svenskar är i regel väldigt pro-pelastinska efter devisen att alltid ta den svagaste partens parti. Vänstern i Sverige ser Kina som den goda i USA vs KINA men Kina som den onda i KINA vs TIBET.

* Visst skrev jag att en ansvarstagande regering måste var förberedd inför alla eventualiteter som kan hända? I någon film som jag nyligen såg fanns ett citat som var väldigt roligt och passande i detta fall. Fritt från minnet:

"Only God knows everything. He works for Mossad".

Jag är tacksam för dina kommentarer och emotser med glädje ännu fler.

08:59  

Skicka en kommentar

<< Home