s Mellanöstern: Sekulär islam?

lördag, juli 08, 2006

Sekulär islam?

Sekulär islam i Turkiet?
Den ständigt återkommande frågan i debatten kring den tankemässiga krisen som finns inom mellanöstern och islam är bristen på demokrati. Mellanöstern beskrivs med rätta som världens minst demokratiska region. Har detta att göra med islam? Jo, helt klart. Är islam då oförenligt med demokrati? Absolut inte, se på Indonesien och Turkiet som är två exempel på, om än inte perfekta, demokratier. Vad har då den minst demokratiska regionen gemensamt förutom islam? Jo, den patriarkala traditionella kulturen som finns i arabvärlden. Och olja förstås. Även om oljan inte är ett idémässigt hinder för demokratins intåg utan en faktur som gör demokratin svåråtkomligare. För att åstadkomma demokrati måste emiren, sultanen eller diktatorn som gjorde sig privata enorma förmögenheter åsidosättas. Utrustade med privatarméer är detta inte det lättaste uppdraget, men heller inte omöjligt.

Vad är det då som idémässigt står i vägen för en sekulär demokrati sóm införts i den kristna västvärlden? Jo, det finns en grundläggande skillnad mellan islam och kristendom. Kärnan i praktiserandet av kristendom är din tro. Du skall tro på Gud, Jesus och den heliga anden. Det är det centrala. Inom islam är naturligtvis tron också central men inte i jämförelse. Där är däremot praktiserandet mer centralt. Islams fem pelare (bön, trosbekännelsen, fastan, allmosan och vallfärden) är alla plikter som varje sann muslim har att utföra. Inom islam är det viktigt vad du de facto gör. Inom kristendomen vad du tror. Därför är den kristna traditionen minimal inom den offentliga rummet. Inom islam är det viktigt att alla procedurer inom offentligheten genomsyras av islam. Om ett parlament skall bestämma hur muslimer skall leva sina liv måste deras beslut utgå ifrån profetens påbud. Inom kristendomen finns ingen bestämmelse hur en kristen agerar. Kristendomen reglerar inte detta. Och att låta ett parlament styra över tron är inte möjligt. Det är en förklaring till varför den sekulära islam inte så lätt låter sig genomföras. Att det dessutom inom islam finns en inbyggd hierarki som inte så lätt är förenligt med demokratins grundläggande idé om en person, en röst, men det är en annan femma som jag tänker gå igenom en annan dag.